Talán a választások közeledte is közrejátszik abban, hogy megbeszélésen egyhangúan mindenki kiállt a gyalogos- és kerékpáros-közlekedés nagyobb biztonságának megteremtése mellett. Kérdés, hogy a szép elképzelésekből mi fog megvalósulni.
2018. január 11-én a a kecskeméti városházán tartotta megbeszélését a Városrendezési és Városüzemeltetési Bizottság. Mint ismeretes, a 2017. november-decemberi időszakban elszaporodtak a komoly sérüléssel járó közúti balesetek a városban, és az áldozatok legtöbbször gyalogosok vagy kerékpárosok voltak, és volt, hogy zebrán történt a baleset. Mint arról beszámoltunk, egy civil csoport zászlókat helyezett el több kijelölt gyalogátkelőhelyen, hogy az áthaladni kívánó járókelők azzal hívhassák fel magukra a figyelmet, és így csökkentsék a balesetek kockázatát.
A zászlós gyalogosvédők akciója felemás eredményre vezetett. A száznál is több kitett zászló nagy része rövid időn belül eltűnt, egyesek gyerekekre, mások rosszindulatú felnőttekre vagy tüzelőt gyűjtögető hajléktalanokra gyanakodtak. Ugyanakkor sikerült nagy nyilvánosságot is adni a problémának, az összes helyi médium foglalkozott az üggyel. Végülis a politikusok is kénytelenek voltak meghallani a lakosság hangját és ennek eredményeképpen jött létre a városházi megbeszélés.
A bizottsági gyűlésen a politikusok mellett részt vett Kerti István rendőr alezredes, városi rendőrkapitány, Bohner Zsolt rendőr őrnagy, a kecskeméti rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetője, Orbán Csaba, a polgármesteri hivatal Városüzemeltetési Osztályának vezetője, Novák Kornél, a Városüzemeltetési Osztály csoportvezetője, Barna Imre, a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének elnöke és Halász István, a Vonalvezető Kft. ügyvezető igazgatója.
A rendőrség képviselői elmondták, hogy a balesetek száma csak a téli időszakban volt kiugró, éves szinten nincs emelkedés. A baleseteket nem a városba betérő idegen autósok okozzák, hanem helyismerettel rendelkező helyi lakosok, akik azonban a megszokás miatt figyelmetlenül közlekednek, akár gyalogosan, akár autóval.
A bizottság Orbán Csaba előadása közben
Orbán Csaba bemutatott zalaegerszegi példát, az "okos zebrát", vagyis egy olyan mozgásérzékelővel felszerelt gyalogátkelőhelyet, amely a gyalogosok közeledésekor bekapcsolja az úttestbe épített villogó fényforrásokat. Egy ilyen okos zebra ára kb. 2 millió forint. Kiemelte, hogy az egyik legveszélyesebb átkelőhelyet, a Békéscsabai út-Béke fasor-Kandó Kálmán utca csomópontját a Békéscsabai út 2019-es felújításakor szintén átépítik.
A Békéscsabai út-Béke fasor-Kandó Kálmán utcai csomópont átépítési terve
Novák Kornél szerint a zebrák most sajnos beleolvadnak a környezetükbe, ez ellen többféle módszerrel lehetne tenni.
Barna Imre röviden megismételte a 2017. novemberi fórumon elhangzottakat. Szerinte a kerékpárutak építése helyett a kerékpárosok úttesten való haladását kell biztonságosabbá tenni különféle technikai megoldásokkal. Szakítani kell az autóközpontú tervezési szemlélettel, mert az autók száma csak nőni fog, de a közlekedés számára elérhető terület már nem bővíthető. Ezért át kell értékelni a prioritásokat, és akár a sávok szűkítésével akár némely utca egyirányúsításával kell helyet szorítani a kerékpárosoknak.
A politikusok azt emelték ki, hogy a balesetmegelőzés komplex probléma, melyhez a szabálykövetést kikényszerítő büntetések ugyanúgy hozzátartoznak, mint az oktatás és a jobb közlekedési feltételek biztosítása.
Homoki Tamás
Homoki Tamás (54) alpolgármester (Fidesz) szerint lesz forrás 8-12 helyen az okos zebrák létesítésére. A városvezetés célja, hogy csökkentse a központban az áthaladó autóforgalmat, és parkolók építésével, a közösségi közlekedés megerősítésével alternatívát nyújtson az autóhasználattal szemben.
A legtöbb felszólaló problémásnak nevezte a közvilágítást, amelyet a gyalogátkelők környékén német mintára feltétlenül meg kell erősíteni. Nagyobb teljesítményű izzók vagy pótlólagos lámpatestek felszereléséhez azonban a Démász részéről nincs meg a kellő együttműködési készség és rugalmasság, ezért a végső megoldáshoz még sokat kell tárgyalni velük.
Király József
Király József (60), a Bizottság elnöke (MSZP) a következőket mondta portálunknak:
Mindenképpen nagyon pozitívan értékelem a találkozót, annál is inkább, hogy bár statisztikailag nem volt több kerékpáros és gyalogosbaleset, mint az azt megelőző évben, de az ünnepek közeledtével ez besűrűsödött, ami arra ösztönözte a város lakóinak egy részét, civileket, hogy felhívják erre a figyelmet.Azt gondolom, hogy egyik oldalról nekünk szakmailag is meg kell keresnünk a megfelelő választ, a másik oldalról pedig, mint képviselő, konkrét tennivalónk van. Ahhoz, hogy ezt megtegyük, mindenképpen kellett ez a beszélgetés. Azt gondolom, hogy a felelős Osztály részéről is megfelelően fognak hozzáállni. Vannak korszerű dolgok a gyalogátkelőhelyek jelzésében, ez egy előrelépés lesz. Ahogy alpolgármester úr is mondta, 8-10 helyen találunk lehetőséget arra, hogy elkezdjük ennek a kiépítését.
Azt is közösen állapítottuk meg, hogy nem csak technikai vagy forgalomszabályozási része van ennek a történetnek, hanem része az emberek hozzáállása is a közlekedéshez. Figyeljünk jobban egymásra!
A Bizottság részéről azt próbálom elérni, hogy ha van egy állampolgári megkeresés, akkor azt tűzzük napirendre. Ilyen a gyalogátkelőhelyek kijelölése vagy a városbelső közlekedésének a módosítása, ami egy régi téma. Most van a költségvetésben pénz.
Falusi Norbert és Barna Imre
Falusi Norbert (34) önkormányzati képviselő (LMP), a zászlók egyik kihelyezője így értékelte a megbeszélést:
A Zászlót a veszélyes zebrákhoz nevű állampolgári akció jó példa arra, ha az állampolgárok összefognak, akkor sikerül a döntéshozók felé közvetíteni a problémáikat. A szakbizottsági ülést részben ennek az akciónak a hatására hívták egybe. Bízom abban, hogy az ülésen megfogalmazott konkrét javaslatokról a soron következő, februári városi közgyűlésen már tárgyalnak a képviselők. Ha és amennyiben erre sor kerül, akkor hamarosan lehet érdemi eredmény, mert a szükséges fejlesztéseknek meg lesz az anyagi fedezete is. Ha hónapokat kell várni, akkor a Zászlót a veszélyes zebrákhoz akció az egyetlen olyan érdemi lépés, amely lehetőségeihez képest, de érdemben hozzájárult a közlekedési morál jobbításához.
Most már csak ki kell várni, hogy az okos zebrák elterjedjenek és az erősebb lámpák valóban világítsanak. Addig is marad a zászlóval integetés.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Meleg Sándor · http://alimento.blog.hu/ 2018.01.13. 13:03:56
"a zebrák most sajnos beleolvadnak a környezetükbe, ez ellen többféle módszerrel lehetne tenni" - igen, talán fel lehetne őket festeni. A festést jó esetben is évente csinálják meg, ami 2-3 hónap alatt egyszerűen eltűnik, ahogy a többi közúti jelzés is. Ezeket karban tartani lehet, hogy olcsóbb lenne, mint okoszebrákra szórni a pénzt.
"a kerékpárutak építése helyett a kerékpárosok úttesten való haladását kell biztonságosabbá tenni különféle technikai megoldásokkal." aki ezt mondta, az sem teljesen normális. A kecskeméti utak többsége nem elég széles ahhoz, hogy a kerékpárosok biztonságosan az autós forgalomba integráltan közlekedjenek.
"Szakítani kell az autóközpontú tervezési szemlélettel, mert az autók száma csak nőni fog, de a közlekedés számára elérhető terület már nem bővíthető." ezen akkor kellett volna gondolkodni, amikor még a város 40 kilométeres körzetét nem szabadították rá a városra. Minden érdemi közszolgáltatást behoztak a megye/járásszékhelyre vagyis jön be ezzel az igénybevevők köre. Érdemes megnézni, hogy a nyugati tengelyen az 52-es útra most rájön még egy nagy felsőoktatási intézmény, több kereskedelmi egység meg egy nagyobb lakópark... akik ide jönnek vagy innen mennek majd dolgukra, majd ők teleportálni fognak-e?
Ma az autó alapvető közlekedési eszköz, gyakorlatilag nincs meg az a tömegközlekedési infrastruktúra, ami helyben vagy helyközi szinten ezt érdemben ki tudná váltani (utazott valaki mostanában buszon reggel 7-8 között? - most ehhez adja hozzá az autóban ülőket), főleg, ha az időhöz kötött közlekedésről beszélünk.
A városban gyakorlatilag nincs p+r parkolás, hiányoznak a tömegközlekedési végpontoknál az autó letételére alkalmas helyek, hiányoznak a fizetős övezetek szélén a hasonló lehetőségek. Egy csomó helyen lehetne ésszerűsíteni a forgalom szabályozását, de ezzel is vannak gondok - néha egészen meglepődöm, hogy vannak helyek a városban, ahol jobban lehet közlekedni, ha nem működnek a lámpák.