A türelem kerékpárutat terem?

2017. november 13-án, hétfőn este tartotta a Kecskemét Városszépítő Egyesület  a városi kerékpáros közlekedésről szóló fórumát. A rendezvényen részt vettek a rendőrség, az önkormányzat, a  Magyar Kerékpáros Klub és a Vonaltervező Kft. képviselői. A Wesselényi utcai Civil Klubban tartott beszélgetést Király József elnök, önkormányzati képviselő vezette.

f_kerekpar3.jpg

A fórum előadói

Először  dr. Orbán Csaba, a kecskeméti polgármesteri hivatal városüzemeltetési osztályvezetője kapott szót. A tavaly 51,5 millió forintból elkészült Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) tartalmazza a fejlesztési terveket, a megvalósítás pedig attól függ, hogy milyen pályázati összegekhez jut a város. A jelenleg megépült kerékpárút-hálózat a városba bejövő főbb utak mentén készült el. Az utak leromlott minősége kevés kivétellel nem teszi lehetővé, hogy betöltsék funkciójukat. 2016 óta, részben a KRESZ módosítása nyomán az olcsóbb  és gyorsabban megvalósítható nyitott kerékpársávok és kerékpáros nyomok létesítése került előtérbe. Ezekkel próbálja a város kiegészíteni a kerékpárúthálózat hiányosságait. Idén az Akadémia körút és a Sétatér utca közötti kerékpárút felújítása valósul meg, ami jövőre a Március 15. utcáig folytatódik. Jövőre részben önkormányzati beruházásban fog megvalósulni a Déli Iparterületen egy út az Daimler út folytatásában, egy 5-600 m-es szakasz a Külső Szegedi útnál, és egy harmadik szakasz állami kivitelezésben az 54-es főút négysávosításához kapcsolódva. 2017-ben a Szolnoki út is felújításra kerül, de a mellette haladó kerékpárúthoz nem nyúlnak, mert az útfelújítási pályázatban arra nem adtak rá pénzt.

kerekparutak_terkep_nagy.jpg

Kecskemét jelenlegi kerékpárútjai (Forrás: Openstreetmap.org)

Az autósoknak az új útburkolati jelek sok gondot okoznak, mert a hozzájuk kapcsolódó KRESZ-szabályok ismeretlenek előttük.

Mi az a nyitott kerékpársáv?

ksav.jpg

Lássuk, mit ír a KRESZ!

„Nyitott kerékpársáv: az úttesten útburkolati jellel kijelölt – kerékpár és különleges esetekben (az egymás mellett történő elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében) jármű egyirányú közlekedésére szolgáló – különleges forgalmi sáv.”

„A nyitott kerékpársávot – amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv – az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi.”

„A nyitott kerékpársávot – az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladás ezt szükségessé teszi – más járművek is igénybe vehetik, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartása mellett.”

A nyitott kerékpársávot … más járművek is igénybe vehetik, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartása mellett. A jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell végrehajtani.”

Vagyis a nyitott kerékpársávba való lehúzódáskor is indexelnie kell az autósnak.

És mi az a kerékpárnyom?

A kerékpárnyom útburkolati jel, ami az úttesten a kerékpárosok számára ajánlott pozíciót mutatja, illetve a többi közlekedő számára jelzés, hogy ott kerékpárosokra kell számítani – például egyirányú utcában szembeforgalomként –, egyébként nem kötelez semmire.

Ezután Kerti István városi rendőrkapitány következett szólásra. Az alezredes szerint a legfontosabb feladat jelenleg a gyermekek megtanítása a közlekedési szabályokra, amit iskolai szakkör vagy iskolarendőri program keretében képzel el. Emellett toleranciára van szükség a közlekedésben résztvevők részéről egymás iránt, mert a közlekedési lehetőségek egyelőre adottak. Esti időszakban a kerékpárosok részéről a láthatósági mellény viselését ajánlotta városban is a kötelező világítás használata mellett. Holland példára hivatkozva azt szeretné, hogy a KRESZ úgy módosuljon, hogy a kerékpárosnak – a villamos kivételével – mindenütt legyen elsőbbsége, ahol ezt nem tiltja tábla.

f_kerekpar.jpg

A Budai kapunál jelenleg is gőzerővel zajlik a kerékpárút felújítása

Halász István építőmérnök a Vonaltervező Kft.-től arról beszélt, hogy külterületen külön kell választani a kerékpáros forgalmat az autósoktól, itt van helye a kerékpárutaknak. A városban azonban a hely is kevesebb, és több kompromisszumot kell kötni. Sokszor a kerékpárosok sem kívánnak már nagy sebességgel haladni a belvárosban. A legtöbb kerékpáros-baleset így a csomópontoknál következik be, ahol nem számítanak az autósok a biciklisekre. Az autósoknak biztonságos csomópont azonban a kerékpárosnak nem feltétlenül biztonságos: például a turbó körforgalmakból felgyorsulva jönnek ki az autósok, de ott  sokszor áthaladó kerékpárosokkal találkoznak. A kerékpáros nyommal kapcsolatban az a probléma, hogy önállóan nem biztosít helyet a kerékpárosoknak, ezért nagyobb utakon hamis biztonságot ad a kerékpárosoknak. A belső városrészekben nem a kerékpárút a legbiztonságosabb. A mérnökök részéről is szemléletváltásra van szükség: a belső városrészeken a kerékpárosbarát infrastruktúra javára kell az autósok helyett helyezni a hangsúlyt.

Dr. Iványosi Szabó András, a településrendezési munkacsoport vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a meglévő hálózat nem csak szakadozott, de néha ésszerűtlen a vezetése is. Például hol az út egyik, hol az út másik oldalán halad a kerékpárút. A kerékpárlejárók sokszor 45°-ban csatlakoznak az útra, ami felesleges döccenést okoz. A kerékpárutak átvezetése sincs konzekvensen felfestve. Végül a Kecskemétet más településekkel (Lajosmizse, Nyárlőrinc, Matkó, Méntelek, Ballószög, Helvécia) összekötő kerékpárutakat hiányolta.

f_kerekpar2.jpg

Barna Imre, a helyi kerékpárosklub vezetője

Barna Imre, a Magyar Kerékpáros Klub kecskeméti területi szervezetének vezetője hosszasan sorolta a problémákat. A legnagyobb baj szerinte, hogy lassan valósulnak meg a dolgok. Példaként az arborétumnál lévő csomópontot említette, ahol már tíz éve kitalálták, hogy körforgalmat kellene telepíteni, de a mai napig sem valósult meg. A kerékpárutak állapota nagyon leromlott, a meglévő szakaszok pedig hiányosak, ezért szerinte a városi költségvetés fix részét minden évben felújításra kellene költeni. Az új kerékpárutak építése is gyenge minőségben történik, például a 2009-ben Nagykőrös és Kecskemét között épült kerékpárúton már hosszanti repedések mutatkoznak. A vasútállomásnál elhelyezett műszakilag gyengén kivitelezett kerékpártámaszokból eleve kevés volt, fele azóta kidőlt, megrongálódott -- bár MÁV jelezte, hogy rendbe teszik a helyet, általában rehabilitálni kellene a vasútállomás környékét és őrzött kerékpártárolót kellene a vasútállomáson létesíteni.

A közönség hozzászólásai a kerékpárosok szabálykövetésének alacsony voltát, az új kerékpártámasztókat, a BuBihoz hasonló kerékpérkölcsönzés bevezetését hiányolták. Szóba került, hogy leromlott sok kerékpárút, és az, hogy hiányoznak az egyértelmű preferenciák, irányok a helyi kerékpáros közlekedés tervezésében.

Orbán Csaba válaszában elmondta, hogy városi közbringarendszert nem tud létesíteni Kecskemét, mert a várható kihasználtságát nem tudta igazolni korábban a felmérés.

elony.jpg

(A kép forrása: Facebook.com)

Élénk vitát keltett az utcai közvilágítás kérdése. Barna Imre szerint sok útszakaszról hiányzik a közvilágítás, ide napelemes közvilágítás telepítését javasolta. Sokan szóvá tették, hogy a városi világítást jóval a szürkület beállta után és a Nap felkelte előtt kapcsolják fel, ami balesetveszélyes. Orbán Csaba arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy az üzemeltető, a Polar Studio Kft. és a Systrade Kft. konzorciuma egy bizonyos dekádalapú automatikus ütemezés szerint kapcsolja be a lámpákat, ami ősszel vagy borultság idején valóban nem megfelelő, de nem térhetnek el a jogszabályoktól. Ha valaki problémát észlel a közvilágításban, akkor a kovika.hu internetes címen tehet róla bejelentést.

A bejegyzés trackback címe:

https://kecskemert.blog.hu/api/trackback/id/tr5713265177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

test.s 2017.11.20. 07:38:12

Sajnos a kerékpárút (nem hálózat - mint találóan hozzá is szólt túravezetőnk) vonalakat kettészeli a vasút, és ez az ábrán nem is szerepelt. Ezt mint egy fontos okot - a vasútakra jellemző markáns és vastag jellel - minden esetben fel kell tüntetni. Helyismerettel rendelkező is gondban van hogy jusson át, hát még az idetekerő turista, mikor váratlanul a város szélén infó és út nélkül találja magát. www.facebook.com/lmpkecskemet/posts/1572633129460810

Kecskemért?

Kövess a facebookon!

Friss topikok

Nyomtass te is!

Nyomtass te is #68

Nyomtassteis Különszám
A kormány évi 250-300-ról 400 órára akarja emelni az elrendelhető túlórák számát, emellett egyről három évre növelni a munkaidőkeret elszámolási időszakát. A szakszervezetek példátlan összefogás mellett országosan tiltakoznak.
Tovább

Címkék

112-es segélyhívó (1) 1848-as forradalom (1) 2018 (1) 2018-as választások (4) átláthatóság (1) Az úszás ünnepe (1) Bács-Kiskun megye (1) Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár (1) Bács-Kiskun Megyei Kórház (1) benzin (1) bérlakás (1) beruházás (1) cashkemét (2) Cegléd (1) civil (1) CÖF (1) DAKK Zrt. (1) Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. (1) demokrácia (1) Dobos József (1) egészségügy (1) Elios Zrt. (2) energia (2) Európai Bizottság (1) Európai Unió (3) Fekete-Győr András (1) felújítás (1) feminizmus (1) Fidelitas (1) fizetés (1) Független Diákparlament (1) gázolaj (1) Gémesi György (1) Gong Rádió (1) gyalogátkelőhely (1) Hadházy Ákos (2) harmadik Orbán-kormány (1) Határ Mária (1) hekkelés (1) helyi adó (1) Hírös Agóra (1) Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (1) Hosszú Katinka (1) humor (1) I. világháború (1) ingatlanpiac (1) interjú (1) intermodális csomópont (1) Jean-Claude Juncker (1) Jobbik Magyarországért Mozgalom (1) jogsértés (1) kampánynyitó (1) kecskemért (3) Kecskemét (6) kecskeméti közgyűlés (1) Kecskméti Fürdő (1) kerékpározás (1) kerékpártároló (1) kerékpárút (1) kiállítás (1) Király József (3) könyv (1) korrupció (3) korszerűsítés (1) középiskola (1) közlekedésbiztonság (2) közmeghallgatás (1) közvilágítás (2) kritika (1) ktatás (1) kutya (1) lakás (1) lakossági fórum (3) Lázár János (1) Lehet Más a Politika (3) Lejer Zoltán (1) Lipard Film (1) LMP (2) lőtér (1) lövészet (1) magasfeszültség (1) Magyar Kórházszövetség (1) Magyar Közút (1) Magyar Szocialista Párt (1) Mavir (1) megemlékezés (1) Megyei Prima Díj (1) Mercedes (1) Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. (2) Mészáros Lőrinc (1) MOL (1) Molnár Gyula (1) Momentum Mozgalom (5) MSZP (2) multinacionális vállalat (1) munkaerőhiány (2) Nagypál Sándor (1) Nagy Attila (1) Navracsics Tibor (1) névadás (1) nevek (1) (1) oktatás (1) önerős útépítés (1) önkormányzat (1) Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (1) pénzosztás (1) plakátháború (2) plakáttörvény (1) polgári kezdeményezés (1) politikai humor (1) politikai pedofília (1) Rudolf-laktanya (1) Salacz László (1) slow food (1) SMP (1) Soproni Tamás (1) Soros-terv (1) statisztika (2) Stop Soros (1) Svébis Mihály (1) Szél Bernadett (3) Szemereyné Pataki Klaudia (2) Széna utca (1) Takács Valentina (1) Tállai András (1) távvezeték (1) Tiborcz István (3) történik épp (1) Tóth Szilárd (1) Trianon (1) tüntetés (1) tűzoltók (1) Univer Zrt. (1) ünnep (1) utcanevek (1) útfelújítás (1) üzemanyagár (1) Vágó Gábor (5) vagyonnyilatkozat (1) választási kampány (1) Vasútmodellezés (1) vihar (1) zászló (1) zebra (1) zene (1) Zombor Gábor (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása