Lövöldözés az épülő szélkerék mellett, csúcsforgalom, tehéncsorda a hegyen, rézfúvós koncert, veszekedő pár, vonaton alvó utasok és sok minden egyéb, az élet minden színfoltja megjelenik a 2017. október 13–22. között nyitva tartó vasútmodell-kiállításon, amely a Hírös Agóra (volt Erdei Ferenc) Művelődési Központban tekinthető meg.
Először Lengyel Zsolthoz, a szervező kecskeméti TGV 2000 Vasútmodellező Klub vezetőjéhez fordulunk.
A kiállítás részlete
Kecskemért: Kérjük, mutassa be az Klubot!
Lengyel Zsolt: Az 1993-ban alakult egyesületüknek 18 tagja van. A tagság főleg középkorúakból áll, a fiatal korosztály már inkább a számítógépes vasútszimulátorokkal foglalkozik.
Mi ilyenkor egy évig azért dolgozunk, hogy a látogatóknak örömet okozzunk. Sok pozitív visszajelzést, elismerést kapunk a vendégkönyvben. A klub csütörtökönként 17 órától tartja összejöveteleit a Hírös Agórában. Szeretettel várjuk az érdeklődőket – legalábbis aki komolyan gondolja. Szívesen adunk modellezési segítséget is. Az interneten is megtalálhatók vagyunk a http://tgv2000kmet.atw.hu/ címen.
– Kiknek ajánlja a vasútmodellezést?
– Noha az asztalépítés drága mulatság, de már 2-3 mozdonnyal el lehet kezdeni. Nem is való mindenkinek, mert sok türelem, pontosság és kitartás szükséges hozzá. A vasút szeretetén túl számos szakmához is érteni kell, például a dekoráció-készítéshez vagy az elektronika kiépítésénél az elektronikához, a különféle kapcsolásokhoz. Emellett jó, ha sok hely és idő is a rendelkezésére áll a vasútmodellezőnek.
Lengyel Zsolt klubvezető (balra) és terepasztala
A jelenlegi asztalom két évig épült. Ezen a 9 bejáratú fűtőházas asztalon kocsikkal együtt egyszerre 15-20 jármű fut.
– Mi az érdekes a vasútmodellezésben?
– A modellnek az eredeti járműhöz kell hasonlítania. Akkor van ugyanis a modellnek értéke, ha az eredeti járművel a legapróbb részletben is azonos megjelenésű. Aki csak a fantáziája után megy a festésben, azt az igazi modellezők kinevetik, kicsúfolják, kifigurázzák. Bár egy nem szakmabeli látogatóknak tetszetős lehet, amit lát, de a komoly modellező egyből észreveszi, ha valami hibázik. Az igazi modellező tudja, hogy mit miért csinál. A kihívás teljesítéséhez a nagyvasút működési módjával is tisztában kell lennie annak, aki igényes. A szerelvények úgy vannak összeállítva, mint ahogy az a valóságban van – viszont a terepet nem lehet pontosan lemodellezni, ezért például a hegyek megformálása vagy az épületek elhelyezkedése már szabadabb.
– Hogyan készülnek a kiállításra?
– Év közben az épületben tároljuk az asztalokat, majd kézzel kerülnek összeállításra. A legnagyobb, 15 méteres asztal összeállítása három ember 2 napi munkája. A vágányok összekötése, a világítás bekötése is sok idő. Az éves nagy, 9 napos kiállításra egy hétig készülünk.
Az egyesület asztalai mellett magánterepasztalok is helyet kapnak a kiállításon. A járművek 80 %-a magán, a klubhoz pedig inkább csak az épületek tartoznak .
Egyelőre csak érdeklődők
– Elégedett a látogatottsággal?
– Két nap alatt 600 látogató volt a kiállításon, összesen pedig 2-2500 látogatóra számítunk. A forgalom erősen függ az időjárástól: amikor esik az eső, csak feleannyian jönnek, mint szép időben. Hosszabb időszakot nézve az érdeklődés egyértelműen fölfelé ívelő. Nem csak, sőt nem elsősorban gyermekek jönnek, hanem felnőttek. Gyakran nagyon komoly modellezők is eljönnek vidékről, sőt távolabbról, Szegedről, Budapestről, Gödöllőről is érkeztek látogatók.
– Min dolgoznak éppen?
– A klub következő, egyelőre építés alatt álló 15 m-es új nagyasztala ipartelepet, fejpályaudvart, vonat- és kocsimosót, gurítódombot tartalmaz majd. Ez az egyesület fennállásának 25 éves évfordulójára fog elkészülni. Távlati tervünk egy állandó kiállítás létesítése, sajnos támogatót még nem találtunk hozzá.
Olsavszki Márk Péter
Az egyik legfiatalabb modellező a 10 éves Olsavszki Márk Péter. Három évesen még műanyag vonatokkal játszott, majd a vasúttörténeti parkba vitte el édesanyja. Azután a pályaudvaron figyelte a vonatokat. Az érdeklődése innen ered. Már saját terepasztala van Tiszakécskén. A kiállításon egy barátja, Beregszászi Béla terepasztalát irányítja a kapcsolótáblán.
Csapó András
Az Egyesület korábbi elnöke, a kecskeméti Csapó András így mutatja be a legnagyobb és leglátványosabb terepasztalt:
– Ez az asztal 15 méter hosszú, H0-ás (1:87) méretartányú, három szintes. Svájci jellegű témát jelenít meg. 2011-ben készült el. Van rajta egy fővoloan, egy tízvágányos szeélypályaudvar, az állomás közepén egy ún. Mozdonyparádéval. Utána egy fűtóházi részleg fűtőházi mozgás következik. Pár év múlva készült el az Alpok , alagutakkal és viaduktokkal, a valóságnak megfelelő épületekkel és járművekkel. Belga, francia osztrák, svájci szerelvények találhatók az asztalon.
Az alpesi falu
Csapó András kedvenc részlete az alpesi falu. Civilben mozdonyvezető, ezért sokat járt Svájcban, és jól megfigyelhette az ottani tájat. „Maga a tervezés és a kivitelezés viszonylag könnyebb, a gyűjtés és az anyagbeszerzés, ami hosszú időt vesz igénybe.“ Nyaranta három hónapot foglalkozott a továbbépítéssel. „Ez egy betegség, amiből nem lehet kigyógyulni“ – vallja meg végül önironikusan.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.