A közoktatás alacsony színvonalát bírálták a diákfórumon

2018. február 20-án tartotta a Független Diákparlament (FDP) a kecskeméti Szövetkezeti Székházban a helyi fórumát. A diákok elmondták véleményüket az őket leginkább érintő közoktatási rendszerről, ugyanakkor érződött, hogy még nem egy kiforrott stratégiát követnek a szervezők.

A rendezvényen megjelent kb. 40 fő túlnyomó többségében középiskolai hallgató volt a város gimnáziumaiból, de volt, aki már kikerült az iskolapadból és egyetemistaként jött el, sőt voltak tanárok is. A találkozó célja az volt, hogy tanulók megvitassák azt a 12+1 pontból álló kiáltványt, amely az FDP által elérendő fő célokat foglalta össze. A vita mellett a diákparlament következő tanévi tagjait is toborozták a résztvevők körében.

diakparlament_03.jpg

A programpontokat Fapál Emese olvasta fel

  1. Neveljenek az iskolában elméleti és gyakorlati módon is kritikus gondolkodásra és felelős állampolgárságra!
  2. Rögzítsék a diákok kötelező óraszámának maximumát heti 30 órában a középiskolában, 25 órában az általános iskolában!
  3. Ne legyen kötelező a szakmai érettségi! Tegyék lehetővé az előrehozott érettségit minden tantárgyból! A törvényeknek megfelelően a továbbiakban minden érettségivel kapcsolatos változtatást felmenő rendszerben vezessenek be!
  4. Állítsák vissza a korlátozás nélküli, szabad tankönyv-választást!
  5. Rendelkezzenek vétójoggal a diákönkormányzatok a diákokat érintő kérdésekben, választhassák meg szabadon a diákönkormányzatot segítő tanárt!
  6. Ne korlátozzák az oktatási intézmények a diákok és tanárok szólásszabadságát! Ne fenyegessék őket sem formálisan, sem informálisan!
  7. Semmilyen formában ne növeljék a tanév hosszát!
  8. Töröljék el a nulladik órákat, ne kezdődjön a tanítás reggel 8 óránál korábban!
  9. Ne lehessen az oktatásból kirekeszteni a 18 éven aluli diákokat!
  10. Támogassák a diákok tudományos sikereit és versenyeredményeit! Jutalmazzák ezeket többletponttal és magasabb ösztöndíjjal!
  11. Hozzanak létre minden intézményben névtelen tanárértékelő rendszert, az eredményeket tegyék hozzáférhetővé.
    Állítsák vissza a felsőoktatási keretszámokat legalább a 2011-es szintre a továbbtanulási esélyegyenlőség érdekében! Ne kössék nyelvvizsgához az egyetemi felvételit!

+1. Tegyék elérhetővé minden diák számára a világnézetileg semleges oktatást!

A követeléseiket már többször eljuttatták az Emberi Erőforrások Minisztériumába, de érdemi választ nem kaptak az illetékesektől.

A vita során a 11. és 12. pont kapcsán alakult ki a legélénkebb vita. A tanári értékelési rendszer az egyetemeken már működik, mondták el az egyetemisták, és szerintük jó lenne bevezetni a középiskolákban is. Egy diák szerint viszont a névvel vállalt vélemények retorziót vonhatnak maguk után, a névtelen véleményeknek pedig vagy nem lesz hatásuk, vagy visszaélésekre adnak lehetőséget, mert egyesek könnyen lejárathatják így a nem kedvelt tanárokat.

Volt olyan diák, aki szerint helyes, ha nyelvvizsga meglétéhez kötik a felvételit, mások viszont úgy látták, hogy a képzett tanárok hiánya és a nem megfelelő eszközök, módszerek miatt nem lehet csak az iskolában elsajátítani a megfelelő nyelvtudást, különórákra pedig sokaknak nincs pénze. A nyelvismeret hiánya azután a továbbtanulásban is hátránnyá válik, mert például a Neumann Egyetemen a nyelvoktatással költségével megegyező összeget kérnek el azért, hogy az iskolán kívül letett nyelvvizsgát elismerjék, nyelvvizsga hiányában pedig nem kezdhetik el a nappalis hallgatók a gyakorlati képzésüket.

Vitat alakult ki arról is, hogy szükség van-e a 2011-es felsőoktatási felvételi keretszámokhoz való visszatérésre. Volt, aki szerint tényszerűen ma többen tanulhatnak állami képzésben, mint 2011 előtt, és bizonyos szakokon jobb, ha többen fizetnek. Mások azt mondták, hogy túl szűkre vették egyes képzések esetén az államilag finanszírozott keretszámot, és bár összességében jobb lett a helyzet, a képzés szerkezetét önkényesen szabta át a kormány, ezt az egyes intézményekkel és a hallgatókkal közösen kellett volna eldönteni.

A diákok túlterheltsége általánosan bírált jelenség volt, és a lexikális tudás csökkentésének szükségességében is egyetértés mutatkozott. A mai számítástechnikai eszközök, online tudásbázisok mellett nincs szükség pl. évszámok bemagolására, ugyanakkor hiány van a tananyagban a mindennapi életre, az önállóságra és a felelősségvállalásra felkészítő gyakorlatokból, kevés szó esik a közös problémamegoldás mikéntjéről, a társakkal való együttműködés fortélyairól és nincs tantárgya az egymással való kulturált véleménycsere, az érthető fogalmazás és érvelés tudományának.

Egy egyetemista felvetette, hogy a cigány tanulók sokszor olyan lemaradással érkeznek a közoktatásba, hogy náluk nem csak tudásbeli, hanem a szociokulturális hiányosságokat is be kell pótolnia az iskolának, ezért a visszahúzó otthoni környezet helyett délután is jobb, ha az iskolában kell tölteniük az időt.

Az egyik hozzászóló olyan sötéten látta a helyzetet, hogy szerinte az oktatás alacsony színvonala miatt a legtöbb középiskolás diák már csak azt várja, hogy mikor mehet el az országból. Az FDP azon dolgozik, hogy ne kelljen elmennie az országból senkinek – válaszolták neki a szervezők.

diakparlament_02.jpg

A diákok vitatkoztak egymással

A fórum, amelyet a Facebookon élőben közvetítettek, megpróbálta a vitakultúrát is javítani. Egyezményes kézjelekkel lehetett jelezni, ha valaki nem ért egyet az éppen elhangzó véleménnyel, vagy ha éppenhogy egyetért vele. Ugyanakkor a fórum végén Tarnay Kristóf, az FDP vitavezetője és a konkurens diákszervezet, a kormány gründolt és általuk kizárólagosan tárgyalópartnernek tekintett Országos Diákparlament (ODP) egyik volt tagja a felnőttek politikai csatározásaiban megszokott adok-kapok módjára összeszólalkozott azon, hogy vajon tényleg a kormány hibájából nem jöttek létre a tárgyalások és hogy vajon a tüntetések-e a legmegfelelőbb formái a nyomásgyakorlásnak.

Egy a fórumon megjelent pedagógus is arra figyelmeztette a diákokat, hogy nem érdemes beleszállniuk a kormánnyal való nyílt konfrontációba, mert abban biztosan veszíteni fognak, mivel a profi politikusok megeszik őket reggelire. Ehelyett inkább olyan puha módszereket, taktikus és konstruktív ötleteket kell kitalálni, amelyek a meglévő struktúrák réseibe benyomulva lassan bontják le az elkorhadt szabályrendszereket.

Ide tartozik, hogy a fórum szervezői szerint a kormány és az önkormányzat igyekezett megakadályozni a fórumot azzal, hogy nyomást gyakoroltak az iskolákra és a közintézményekre, hogy hatalmi szóval vagy mondvacsinált kifogásokkal ne adjanak helyet a rendezvénynek. Ezt abból gondolják, hogy furcsa módon többször is előfordult, hogy a megállapodás előtti utolsó pillanatban táncoltak vissza az iskolaigazgatók és az intézményvezetők a terembiztosítástól.

Az FDP-seknek nincs könnyű dolguk. Együttműködnek ugyan a pedagógus érdekvédelmi szervezetekkel, de saját szakpolitikai javaslataik nem mindig kellően kidolgozottak. Míg egy szakszervezet tagjai tisztában vannak azzal, hogy milyen munkafolyamatoknak kell megfelelniük és milyen hatalmi hierarchiák állnak velük szemben, a 14-18 vagy a még fiatalabb emberek sokszor nem látják át a partner intézmények érdekeit és a szereplők mozgatórugóit. Óhatatlanul el kell fogadniuk a felnőttek segítségét, akik azonban nem mindig jó szándékkal közelítenek feléjük. A felnőttek már más játékszabályok szerint játszanak, és nem ritkán a saját céljaikat elősegítő vagy hátráltató eszközt látnak a diákmozgalomban, amit azután nem kezelnek kesztyűs kézzel. Legutóbb például Velkovics Vilmos, a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló kormánypárti Echo Televízió műsorvezetője lépett ki riporteri szerepéből és agresszív fölényeskedéssel és vádaskodással próbálta megalázni a műsorban a diákparlament egyik ifjú tagját.

Míg egy szakszervezet akár több évtizedes tapasztalattal a háta mögött tárgyalhat a munkaadóval, a diákoknak csak pá évük van arra, hogy egyáltalán átlássák, hogy van mit követelniük, megtalálják az érdekérvényesítéshez a megfelelő formát és sikerrel végigvigyék elképzeléseiket. Dörzsölt politikusokkal és minden hájjal megkent hivatalnokokkal állnak szemben, akik legegyszerűbb és leghatásosabb fegyvere ellenük az időhúzás. Minél tovább tartanak a kormányzattal folytatott tárgyalások, annál biztosabb, hogy a diákvezetők kikopnak az asztal másik oldaláról. A zászlót pedig nem biztos, hogy tovább akarják már vinni a felsőoktatásban, ahol a korrupt hallgatói önkormányzatok egyetemi diákbáróival is meg kellene küzdeniük, nem csak a kormányzattal és az egyetemeken is jelen lévő, bár kétségtelenül enyhébb időnyomással. A távozó diákvezetők helyére lépő újak ismét csak tapasztalatlanok és megvezethetők lesznek.

Sajnos az is kiderült a fórumon, hogy a gimnazisták nem túl megértőek a szakgimnazisták problémái iránt, a fehér középosztálybeli fiatalok pedig nem látják a cigány tanulók előtt tornyosuló problémákat, így jellemzően csak a saját gondjaikat fogalmazzák meg, a jelen nem lévő vagy kisebbségi szempontok pedig nem találnak befogadásra. Ez a szolidaritásra való képtelenség viszont már nem csupán a diákok bűne, hanem az egész társadalmunké.

A bejegyzés trackback címe:

https://kecskemert.blog.hu/api/trackback/id/tr5113686450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Kecskemért?

Kövess a facebookon!

Friss topikok

Nyomtass te is!

Nyomtass te is #68

Nyomtassteis Különszám
A kormány évi 250-300-ról 400 órára akarja emelni az elrendelhető túlórák számát, emellett egyről három évre növelni a munkaidőkeret elszámolási időszakát. A szakszervezetek példátlan összefogás mellett országosan tiltakoznak.
Tovább

Címkék

112-es segélyhívó (1) 1848-as forradalom (1) 2018 (1) 2018-as választások (4) átláthatóság (1) Az úszás ünnepe (1) Bács-Kiskun megye (1) Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár (1) Bács-Kiskun Megyei Kórház (1) benzin (1) bérlakás (1) beruházás (1) cashkemét (2) Cegléd (1) civil (1) CÖF (1) DAKK Zrt. (1) Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. (1) demokrácia (1) Dobos József (1) egészségügy (1) Elios Zrt. (2) energia (2) Európai Bizottság (1) Európai Unió (3) Fekete-Győr András (1) felújítás (1) feminizmus (1) Fidelitas (1) fizetés (1) Független Diákparlament (1) gázolaj (1) Gémesi György (1) Gong Rádió (1) gyalogátkelőhely (1) Hadházy Ákos (2) harmadik Orbán-kormány (1) Határ Mária (1) hekkelés (1) helyi adó (1) Hírös Agóra (1) Hivatásos Tűzoltók Független Szakszervezete (1) Hosszú Katinka (1) humor (1) I. világháború (1) ingatlanpiac (1) interjú (1) intermodális csomópont (1) Jean-Claude Juncker (1) Jobbik Magyarországért Mozgalom (1) jogsértés (1) kampánynyitó (1) kecskemért (3) Kecskemét (6) kecskeméti közgyűlés (1) Kecskméti Fürdő (1) kerékpározás (1) kerékpártároló (1) kerékpárút (1) kiállítás (1) Király József (3) könyv (1) korrupció (3) korszerűsítés (1) középiskola (1) közlekedésbiztonság (2) közmeghallgatás (1) közvilágítás (2) kritika (1) ktatás (1) kutya (1) lakás (1) lakossági fórum (3) Lázár János (1) Lehet Más a Politika (3) Lejer Zoltán (1) Lipard Film (1) LMP (2) lőtér (1) lövészet (1) magasfeszültség (1) Magyar Kórházszövetség (1) Magyar Közút (1) Magyar Szocialista Párt (1) Mavir (1) megemlékezés (1) Megyei Prima Díj (1) Mercedes (1) Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. (2) Mészáros Lőrinc (1) MOL (1) Molnár Gyula (1) Momentum Mozgalom (5) MSZP (2) multinacionális vállalat (1) munkaerőhiány (2) Nagypál Sándor (1) Nagy Attila (1) Navracsics Tibor (1) névadás (1) nevek (1) (1) oktatás (1) önerős útépítés (1) önkormányzat (1) Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (1) pénzosztás (1) plakátháború (2) plakáttörvény (1) polgári kezdeményezés (1) politikai humor (1) politikai pedofília (1) Rudolf-laktanya (1) Salacz László (1) slow food (1) SMP (1) Soproni Tamás (1) Soros-terv (1) statisztika (2) Stop Soros (1) Svébis Mihály (1) Szél Bernadett (3) Szemereyné Pataki Klaudia (2) Széna utca (1) Takács Valentina (1) Tállai András (1) távvezeték (1) Tiborcz István (3) történik épp (1) Tóth Szilárd (1) Trianon (1) tüntetés (1) tűzoltók (1) Univer Zrt. (1) ünnep (1) utcanevek (1) útfelújítás (1) üzemanyagár (1) Vágó Gábor (5) vagyonnyilatkozat (1) választási kampány (1) Vasútmodellezés (1) vihar (1) zászló (1) zebra (1) zene (1) Zombor Gábor (3) Címkefelhő
süti beállítások módosítása